Coaching

Wat is coaching?

Iedereen kan een coach gebruiken. Wie heeft er namelijk geen baat bij iemand die je begeleidt, aanmoedigt en uitdaagt? Met het werken met een coach investeer je in jezelf en zet je daadwerkelijk de volgende stap op weg naar je doel.  Ook als je leven op rolletjes loopt.

Waarom je voor coaching kiest is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar een reden die voor iedereen geldt is dat je meer uit jezelf wilt halen, Je bent toe aan verandering. In de coachsessies kijken we naar wat je wilt veranderen. Ik vraag je om naar jezelf te kijken en open te staan, zodat je meer inzicht krijgt in wie je nog meer bent naast ouder, collega of partner.

Als je je van jouw patronen bewust wordt en verantwoordelijkheid neemt, kun je andere keuzes gaan maken in je leven. Ik los niets voor je op en ga je niet veranderen, dat kun je alleen zélf.  Bij het coachen maak ik gebruik van verschillende methodes. Daarbij vind ik het belangrijk dat de methodes afgestemd zijn op jou en dat de methode bijdraagt aan het resultaat.  Een coachtraject geeft je de mogelijkheid om in beweging te komen in een richting die voor jou past. Het gaat om doen en laten wat klopt.




Coaching is een vorm van individuele begeleiding, waarbij jij tot inzichten, je eigen oplossingen en antwoorden komt. Het helpt je je gedachten te ordenen, concreet te krijgen wat je het liefst wilt en helder te maken hoe je dit kan realiseren. Al je ervaringen en de keuzes die je hebt gemaakt, hebben jou gemaakt tot wie je nu bent. Vaak ben je daar tevreden mee, maar het kan ook zijn dat je voelt, dat je wat ver bent verwijderd van jezelf. In dat geval wil ik je graag coachen. Mijn visie is dat mensen van nature willen leren, groeien en ontwikkelen. Ik laat mensen hun eigen kwaliteiten ontdekken en kan mensen daardoor het beste uit zichzelf laten halen. 

Thema’s waarmee ik je bijvoorbeeld kan helpen als coach:

  • Je wilt weten waar je kracht zit en waar je goed in bent.
  • Je wilt meer energie overhouden voor een fijn privéleven naast je veeleisende baan.
  • Je hebt een dilemma of vraag en zoekt naar wat een goeie stap is voor je.
  • Je wilt meer grip op stressvolle situaties krijgen.
  • Je wilt leren omgaan met faalangst en perfectionisme.
  • Je wilt eens sparren over de manier waarop je je professionele rol invult.
  • Je hebt een vervelende herinnering aan iets dat in je werk niet goed is gegaan en daar wil je vanaf.
  • Je wilt wat vaker ‘nee’ zeggen zonder daar een rotgevoel over te krijgen.
  • Je wilt patronen die je in een burn-out gebracht hebben (of dreigen te brengen) veranderen.
  • Je wilt leren om los te laten.
  • Je wilt leren hoe je het goede gesprek met je leidinggevende kan voeren over je ontwikkeling en wensen.
  • Je wilt ontdekken wat je wilt en waarom je de volgende stap maar niet zet.
  • Je wilt leren je grenzen aangeven en inzicht krijgen in je eigen assertiviteit.


Als schoolleider draag je een grote verantwoordelijkheid en heb je vaak te maken met lastige vraagstukken en persoonlijke dilemma’s. Met mijn coaching hoop ik je te inspireren en activeren om (weer) leider te worden van je eigen leven, zodat betere beslissingen genomen worden en uiteindelijk meer voldoening, impact en plezier wordt ervaren in werk en leven. Ik ben analytisch scherp en helder en direct in de feedback. Tijdens de coachsessies zorg ik voor een veilige setting waarin geleerd kan worden zodat je je bewust wordt van je eigen gedrag.

Coachtrajecten zijn meer specifiek gericht op de volgende thema’s:

  • Je wilt de effectiviteit van je leiderschap vergroten.
  • Je wilt een leidend voorbeeld zijn.
  • Je wilt leren omgaan met weerstand in je organisatie.
  • Je wilt je als nieuwe leidinggevende verder ontwikkelen.
  • Je wilt weten waarvoor je staat en hoe je jouw organisatie verder gaat helpen.
  • Je wilt weten of je kennis en vaardigheden op niveau zijn.
  • Je wilt hulp bij lastige gesprekken.
  • Je wilt de druk en de stress managen die het werk met zich mee kan brengen.
  • Je bent op zoek naar feedback en wil leren beter ermee om te gaan.
  • Je wilt inzicht krijgen in je eigen functioneren, je krachten en belemmeringen.
  • Je wilt de balans werk-privé op orde brengen.


The real role of leadership in education … is not and should not be command and control. The real role of leadership is climate control, creating a climate of possibility.

Sir Ken Robinson



Net begonnen in een nieuwe functie als schoolleider? Als bouwcoördinator, teamleider, directeur of heb je een andere leidinggevende functie in het onderwijs en kan je wel wat hulp en advies gebruiken? Met coaching on the job gaan we samen aan de slag.

Herken je jezelf in een van de onderstaande omschrijvingen:

  • Je wilt je verder ontwikkelen in je leidinggevende rol.
  • Je zoekt iemand van buiten je organisatie om mee te sparren en die jou begeleidt bij je ontwikkeling.
  • Je hebt behoefte aan iemand die jou op school observeert en je feedback geeft.
  • Je wilt door middel van gesprekken tot de kern van jouw handelen komen.

Ik ga graag met je aan de slag!



Het prachtige beroep van docenten is afwisselend en dankbaar, maar brengt ook veel verantwoordelijkheid met zich mee. Er wordt veel gevraagd en verwacht van je door ouders, leerlingen en de organisatie. The guts to grow is er om je te helpen in je persoonlijke en professionele ontwikkeling als docent.

Voor wie?

  • Je bent startend docent.
  • Je wilt meer uit je lessen en leerlingen halen dan je nu doet.
  • Je geeft les met vaste routines en wil weer eens opgefrist worden door handelingsadviezen.
  • Je wilt iets anders doen binnen de lessen maar weet nog niet hoe.

Voor het didactisch coachen observeer ik meerdere lessen.

Ik beschrijf alle acties en reacties die plaatsvinden. Op alle reacties van leerlingen die niet genoeg opleveren door didactische aanpak en/of klassenmanagement, geef ik je handelingsadviezen uitgaande van je kracht als docent.

De bespreking met jou van alle observaties en handelingsadviezen vindt plaats op locatie.  Je bepaalt zelf met welke suggesties je aan de slag gaat.

Als didactische coaching wordt ingezet door de leidinggevende/de school, vindt voorafgaand aan de observaties een driehoekgesprek plaats om de coachvraag helder te krijgen. Het traject wordt afgesloten met een eindgesprek.



Op vrijdagochtend wandel ik. Wandel je met me mee?

Ik ben op deze wandeling een luisterend oor. Ik ben even geen coach. Maar als jij dat wilt, kan ik natuurlijk wel vragen stellen.

Als je wandelt met een bepaald vraagstuk, kun je ook een kaart trekken uit mijn setje Rake Vragen (van Siets Bakker) en dan kijken we wat zich aandient als je met die vraag gaat lopen. Dat zou zomaar een verrassing kunnen zijn.

We lopen rondom de Kralingse Plas of over het strand. Daar waar het heerlijk uitwaaien is en met het water aan onze zijde. Mijn ervaring is dat met wandelen je gedachten en gevoelens makkelijk vrijkomen. Ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart.